Jak działają cele reklamowe na Facebooku?

System reklamowy Facebooka to potężne narzędzie, dzięki któremu możemy dotrzeć do wielu odbiorców i zamienić ich w klientów. Facebook udostępnia reklamodawcom specjalny panel, który jest swoistym kombajnem marketingowym poprzez który tworzy się reklamy, a poniższy artykuł będzie dotyczył bardzo istotnego etapu prac nad reklamą – wyboru technicznego celu reklamowego. 

Od czego zacząć? 

Na samym początku należy ustalić do kogo chcemy dotrzeć ze swoją treścią oraz jakie efekty zamierzamy osiągnąć. I choć wydaje się to banalne, w rzeczywistości odpowiednie skonfigurowanie targetu pozwala na skuteczniejsze działania marketingowe. 

Kolejnym krokiem jest wybranie odpowiedniego celu reklamowego. Zanim zainwestujesz pieniądze w kampanię reklamową na Facebooku, postaraj się dobrze przeanalizować swój cel.

Czym w ogóle są cele reklamowe na Facebooku? 

Cel reklamowy to czynność, do której chcesz zachęcić osoby oglądające Twoją reklamę. 

Istnieją trzy główne rodzaje celów reklamowych:

1. Świadomość – na tym etapie uczysz ludzi o swojej marce. Chcesz, aby konsumenci Cię rozpoznali. Dzięki temu celowi zwiększasz zainteresowanie Twoimi produktami i usługami. 

2. Działania – wybierając ten cel skłaniasz użytkowników do myślenia o Twojej firmie i szukania dodatkowych informacji. Na przykład wybierając Ruch, firma może utworzyć kampanię zachęcającą do odwiedzin w witrynie i uzyskania dalszych informacji.

3. Konwersja – służy zwiększeniu liczby wartościowych działań w witrynie, aplikacji lub Messengerze. Działania te mogą obejmować wyświetlenia strony docelowej, zakupy, rozmowy telefoniczne, wiadomości i inne.

Wspomniane wyżej 3 główne cele są rozbudowane na cele szczegółowe, które należy zastosować zgodnie z zamierzeniami naszej kampanii. 

Immediate Flow

W celu głównym: Świadomość mamy do wyboru 2 cele szczegółowe:

  • Rozpoznawalność marki  jest to typ reklamy, który polega na wyświetleniu kreacji reklamowej osobom z wybranej przez Ciebie grupy docelowej, co do których algorytm Facebooka uzna, że będą nią najbardziej zainteresowane.
  • Zasięg – taki rodzaj promocji możesz zastosować jeśli zależy Ci na dotarciu do jak największej ilości nowych użytkowników. W tym przypadku, inaczej niż przy celu „rozpoznawalność marki”, możemy również określić częstotliwość wyświetlania reklamy tym samym odbiorcom, np. 1 wyświetlenie na 3 dni. 

Co ważne, przy celach dotyczących Świadomości, należy wiedzieć, że nie spowodują one dużej ilości lajków, komentarzy czy kliknięć. Mają służyć jedynie budowaniu znajomości marki, zakorzenianiu jej w głowie odbiorcy. Nie są natomiast do tworzenia zaangażowania. Do tego ostatniego służą metody z celu Działania.

W sekcji Działania mamy do wyboru aż 6 różnych celów.

  • Ruch – jest to najczęściej wybierany cel reklamowy. Służy do przekierowania odbiorców na stronę www, do aplikacji lub na czat na messengerze. Jest to najprostszy sposób na uzyskanie dużej ilości wejść na stronę www.
  • Aktywność – kolejny bardzo popularny cel reklamowy. Dzieli się na: polubienia strony, aktywność dotyczącą postów (lajki, reakcje, komentarze, udostępnienia) oraz reakcje na zaproszenie na wydarzenia. Służy do silnego angażowania odbiorców w odniesieniu do strony na Facebooku.
  • Instalacje aplikacji – wybór tego celu pozwala kierować odbiorców bezpośrednio do sklepu, gdzie mogą pobrać i zainstalować aplikację. 
  • Wyświetlenia filmu – dzięki zastosowaniu tego celu możesz przy najniższym koszcie uzyskać możliwie najwięcej wyświetleń filmu trwających co najmniej przez 2 sekundy bez przerwy lub 15 sekund. Stosując tą metodę nie uzyskasz wielu kliknięć, za to możesz spowodować, że znaczna grupa osób zobaczy Twoje wideo.
  • Pozyskiwanie kontaktów – popularna ostatnio reklama Lead Ads. Pozwala na pozyskiwanie kontaktów do osób, które oraz wypełniły formularz. Przy tworzeniu tej reklamy dodaje się do niej wspomniany wcześniej specjalny formularz, dzięki któremu zainteresowane osoby po kliknięciu w reklamę mogą na jego podstawie przekazywać swoje dane (adres e-mail, numer telefonu, itd). Reklama tego typu pozwala na stworzenie bazy danych, którą można wykorzystać do bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem.
  • Wiadomości – tego typu reklama zachęca odbiorców do rozpoczęcia konwersacji w Messengerze, co również pozwala na zdobycie nowych kontaktów do potencjalnych klientów. Reklama może też mieć również formę wiadomości rozsyłanej do osób, które już wcześniej kontaktowały się z Twoim fanpage’em za pomocą Messengera.

W kolejnym celu reklamowym o nazwie Konwersje, mamy do wyboru 3 cele szczegółowe.

  • Konwersje – przez odpowiednie połączenie Facebooka ze stroną internetową możesz ustawić reklamę, która będzie zoptymalizowana w sposób, który z największym prawdopodobieństwem doprowadzi do wykonania przez użytkownika Facebooka określonej akcji na stronie internetowej (np. zakup, klik w numer telefonu, wypełnienie formularza, itp). Chcąc z tego skorzystać należy skonfigurować piksel Facebooka lub API konwersji a w aplikacji należy skonfigurować zdarzenia w aplikacji. Jeśli tego nie zrobimy Facebook nie będzie mógł ocenić skuteczności reklam i odpowiednio ich zoptymalizować.
  • Sprzedaż z katalogu – jest to cel stworzony specjalnie dla sklepów internetowych, umożliwiający wgranie do Menedżera Reklam pliku z katalogiem produktów. Na podstawie wskazanych kryteriów  mogą zostać wyświetlone reklamy dynamiczne np. reklamy śledzące- wyświetlające ostatnio oglądane produkty, bądź reklamy przypominające użytkownikom, o tym, że że dodali określone produkty do koszyka, ale nie dokończyli transakcji.
  • Wizyty w firmie – jest to cel, który pozwala na promocję stacjonarnych sklepów lub oddziałów firmy.  W tym przypadku reklama będzie wyświetlana osobom znajdującym się w określonej odległości od naszej lokalizacji. Z tego celu możemy skorzystać również np. podczas targów branżowych lub innych tego typu wydarzeń, na których wystawiamy swoje stoisko.

Aby lepiej to zrozumieć, omówimy sobie na przykładzie jak działają określone cele. 

Załóżmy, że zajmujesz się copywritingiem.

Stworzyłeś e-booka „10 najczęściej popełnianych błędów w copywritingu” i przed wprowadzeniem produktu na rynek chcesz poinformować jak najwięcej osób, że taki e-book niebawem pojawi się w sprzedaży. W takim przypadku powinieneś wybrać cel Świadomość – Zasięg, a Facebook będzie starał pokazać Twojego e-booka jak największej liczbie osób.

W sytuacji, gdy chciałbyś skupić się stricte na sprzedaży swojego e-booka powinieneś wybrać Konwersje. Teraz Facebook będzie starał się wyświetlać reklamy tym użytkownikom, którzy z największym prawdopodobieństwem kupią Twój produkt.  Jak widzisz, reklamy kierowane do tej samej grupy odbiorców dzięki zmianie celu i metody optymalizacji będą się wyświetlać innym użytkownikom i przynosić odmienne wyniki.

Jeśli natomiast zależy Ci na tym, aby zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie, aby odbiorca mógł zapoznać się z Twoją usługą copywritingu powinieneś wybrać cel: DziałaniaRuch.

Bardzo często wybór celu i metody optymalizacji sprawia wiele problemów. Co ważne – musisz pomyśleć o tym, co chcesz osiągnąć za pomocą kampanii. Jeżeli nie weźmiesz pod uwagę tego, jak działa algorytm i nie powiążesz go ze swoimi celami biznesowymi, możesz się mocno rozczarować.

Przykład? 

Załóżmy, że jako metodę optymalizacji dla swojej strony o copywritingu wybierasz Ruch. W tej sytuacji algorytmu nie będzie interesowało, czy odbiorcy reklamy spędzili chociaż kilka sekund na stronie, nie wspominając już o zapisaniu się na newsletter, czy zakupie. Wskazanym celem jest Ruch i Facebook dotrze do wielu osób, które owszem, klikną w Twój link, ale najprawdopodobniej niczego nie kupią. A przecież nie o to chodzi!

Ustawiając kampanie bardzo często skupiamy się na kreacjach graficznych i określaniu grup docelowych. Tymczasem cel reklamowy oraz odpowiednia metoda optymalizacji mogą mieć największy wpływ na wyniki. Warto się nad tym dobrze zastanowić, zanim zdecydujemy się zainwestować w reklamowanie się na Facebooku. W sytuacji kiedy kampania nie osiąga spodziewanych wyników rozważyć zmianę któregoś z parametrów, bądź zgłosić się o pomoc do specjalistów.

 

Sylwia Basiak

 

 

 

 

 

 

Komentarze

Dołącz do naszej
Biznesowej Społeczności!

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymaj dostęp do inspirującego materiału video, aby poznać historię Piotra i jego niesamowitej strategii marketingowej.