System reklamowy Facebooka to potężne narzędzie, dzięki któremu możemy dotrzeć do wielu odbiorców i zamienić ich w klientów. Facebook udostępnia reklamodawcom specjalny panel, który jest swoistym kombajnem marketingowym poprzez który tworzy się reklamy, a poniższy artykuł będzie dotyczył bardzo istotnego etapu prac nad reklamą – wyboru technicznego celu reklamowego.
Na samym początku należy ustalić do kogo chcemy dotrzeć ze swoją treścią oraz jakie efekty zamierzamy osiągnąć. I choć wydaje się to banalne, w rzeczywistości odpowiednie skonfigurowanie targetu pozwala na skuteczniejsze działania marketingowe.
Kolejnym krokiem jest wybranie odpowiedniego celu reklamowego. Zanim zainwestujesz pieniądze w kampanię reklamową na Facebooku, postaraj się dobrze przeanalizować swój cel.
Cel reklamowy to czynność, do której chcesz zachęcić osoby oglądające Twoją reklamę.
Istnieją trzy główne rodzaje celów reklamowych:
1. Świadomość – na tym etapie uczysz ludzi o swojej marce. Chcesz, aby konsumenci Cię rozpoznali. Dzięki temu celowi zwiększasz zainteresowanie Twoimi produktami i usługami.
2. Działania – wybierając ten cel skłaniasz użytkowników do myślenia o Twojej firmie i szukania dodatkowych informacji. Na przykład wybierając Ruch, firma może utworzyć kampanię zachęcającą do odwiedzin w witrynie i uzyskania dalszych informacji.
3. Konwersja – służy zwiększeniu liczby wartościowych działań w witrynie, aplikacji lub Messengerze. Działania te mogą obejmować wyświetlenia strony docelowej, zakupy, rozmowy telefoniczne, wiadomości i inne.
Wspomniane wyżej 3 główne cele są rozbudowane na cele szczegółowe, które należy zastosować zgodnie z zamierzeniami naszej kampanii.
W celu głównym: Świadomość mamy do wyboru 2 cele szczegółowe:
Co ważne, przy celach dotyczących Świadomości, należy wiedzieć, że nie spowodują one dużej ilości lajków, komentarzy czy kliknięć. Mają służyć jedynie budowaniu znajomości marki, zakorzenianiu jej w głowie odbiorcy. Nie są natomiast do tworzenia zaangażowania. Do tego ostatniego służą metody z celu Działania.
W sekcji Działania mamy do wyboru aż 6 różnych celów.
W kolejnym celu reklamowym o nazwie Konwersje, mamy do wyboru 3 cele szczegółowe.
Załóżmy, że zajmujesz się copywritingiem.
Stworzyłeś e-booka „10 najczęściej popełnianych błędów w copywritingu” i przed wprowadzeniem produktu na rynek chcesz poinformować jak najwięcej osób, że taki e-book niebawem pojawi się w sprzedaży. W takim przypadku powinieneś wybrać cel Świadomość – Zasięg, a Facebook będzie starał pokazać Twojego e-booka jak największej liczbie osób.
W sytuacji, gdy chciałbyś skupić się stricte na sprzedaży swojego e-booka powinieneś wybrać Konwersje. Teraz Facebook będzie starał się wyświetlać reklamy tym użytkownikom, którzy z największym prawdopodobieństwem kupią Twój produkt. Jak widzisz, reklamy kierowane do tej samej grupy odbiorców dzięki zmianie celu i metody optymalizacji będą się wyświetlać innym użytkownikom i przynosić odmienne wyniki.
Jeśli natomiast zależy Ci na tym, aby zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie, aby odbiorca mógł zapoznać się z Twoją usługą copywritingu powinieneś wybrać cel: Działania – Ruch.
Bardzo często wybór celu i metody optymalizacji sprawia wiele problemów. Co ważne – musisz pomyśleć o tym, co chcesz osiągnąć za pomocą kampanii. Jeżeli nie weźmiesz pod uwagę tego, jak działa algorytm i nie powiążesz go ze swoimi celami biznesowymi, możesz się mocno rozczarować.
Załóżmy, że jako metodę optymalizacji dla swojej strony o copywritingu wybierasz Ruch. W tej sytuacji algorytmu nie będzie interesowało, czy odbiorcy reklamy spędzili chociaż kilka sekund na stronie, nie wspominając już o zapisaniu się na newsletter, czy zakupie. Wskazanym celem jest Ruch i Facebook dotrze do wielu osób, które owszem, klikną w Twój link, ale najprawdopodobniej niczego nie kupią. A przecież nie o to chodzi!
Ustawiając kampanie bardzo często skupiamy się na kreacjach graficznych i określaniu grup docelowych. Tymczasem cel reklamowy oraz odpowiednia metoda optymalizacji mogą mieć największy wpływ na wyniki. Warto się nad tym dobrze zastanowić, zanim zdecydujemy się zainwestować w reklamowanie się na Facebooku. W sytuacji kiedy kampania nie osiąga spodziewanych wyników rozważyć zmianę któregoś z parametrów, bądź zgłosić się o pomoc do specjalistów.
Sylwia Basiak