Mój pierwszy wpis na blogu :)

Kim jestem? Dlaczego po kilku latach przymierzania się do prowadzenia bloga w końcu zdecydowałem się stworzyć pierwszy wpis? 

Po kilku minutach namysłu dochodzę do wniosku, że chyba nie potrafię wyjaśnić, dlaczego tak długo odkładałem “na potem” prowadzenie bloga. Najprościej mogę się wytłumaczyć prokrastynacją. Cały czas mi czegoś brakowało, mój marketingowy mindset był zbyt ubogi. Nurtowało mnie zbyt wiele pytań, teorie i koncepcje marketingowe nie tworzyły spójnej całości. Jako, że marketing jest moją pasją życiową, a na dodatek jestem perfekcjonistą – bałem się zaistnieć w sieci. Coś jednak się zmieniło. Być może tym czymś jest mnogość sukcesów w marketingu, które udało mi się osiągnąć. Być może chodzi o to, że doszedłem do wniosku iż poznałem przez ostatnich 10 lat branżę reklamową na tyle dobrze, że mogę śmiało dzielić się moimi przemyślaniami na temat marketingu i biznesu. A być może wszystko po trochu. Fakt jest jeden. W końcu udało mi się przełamać i postanowiłem, że będę od czasu do czasu dorzucał swoją cegiełkę do budowy wielkiej encyklopedii wszystkiego, jaką jest Internet. Mam nadzieję, że moje wpisy będą stanowić dla Ciebie solidną dawkę praktycznej wiedzy na temat reklamy, szerzej rozumianego marketingu oraz biznesu. A teraz pozwól, że Ci się przedstawię. 

Nazywam się Rafał Gnatiuk.

Jestem strategiem reklamy oraz biznesmenem. Jestem właścicielem firmy konsultingowej wyspecjalizowanej w kreowaniu oraz wprowadzaniu w życie strategii marketingowych – StrategieReklamy.pl, autorem szkolenia “Akademia Strategów Marketingu” oraz twórcą wielu koncepcji marketingowych. W swojej karierze współtworzyłem kilka firm. Pprócz marketingu – podejmowałem się innych zadań typowo biznesowych, finansowałem lub współfinansowałem takie firmy jak: www.wymieniamywyswietlacze.pl (tę firmę zbudowałem od podstaw –  w ciągu 2 lat od uruchomienia stała się ogólnopolskim liderem w wymianie szybek w telefonach typu iPhone z dojazdem do klienta), O! Lemoniada (franczyza wózków z lemoniadą), portal prawniczy “NiezalezniAdwokaci.pl – Kancelaria Ekspertów Prawa Karnego”, Stars Disco Club (jeden z największych w Lublinie klubów rozrywkowych) oraz Pizzeria NocnaWloska.pl – portal do zamawiania  jedzenia (biznes w trakcie organizacji).

Zanim jednak doszedłem w swoim życiu do poziomu, na którym z łatwością przychodziło mi otwieranie kolejnych firm, przez 6 lat prowadziłem “typową” agencję interaktywną (nazywała się 4 Faces). Używam stwierdzenia “typową”, ponieważ przez większość tego czasu robiłem to samo, co cała branża. Projekt logo, strona internetowa, reklama Google AdWords, Facebook … Stałem się ekspertem w organizacji tego typu zleceń. Był jednak mały problem, a mianowicie – taki, że po kilku latach pracy doszedłem do wniosku, że wszystkie usługi, nie są tym – co rzeczywiście rozwiązuje problemy moich klientów. Wyniki działań reklamowych, które podejmowaliśmy w imieniu naszych klientów często bywały delikatnie ujmując – niesatysfakcjonujące. Zrozumiałem wówczas, że problem w sprzedaży produktów i usług, który dotyka większości polskich firm, nie leży w błędnie przygotowanej kampanii reklamowej w Google czy na Facebooku. Zrozumiałem, że problem leży znacznie głębiej. 

Google AdWords nie działa? Reklamy na Facebooku nie podwyższają obrotów w Twojej firmie? Google i Facebook są do bani?

Nie, nie nie i jeszcze raz nie! Google i Facebook są największymi firmami medialnymi świata. Gdyby firmy z całego świata nie miały biznesu w reklamowaniu się poprzez te media, ich istnienie nie miałoby racji bytu. Ktoś musi przecież kupować od nich emisje reklam. Więc musi też na tym zarabiać. I tutaj pojawia się sedno problemu. 

Większość firm w Polsce nie jest przygotowana do podejmowania działań reklamowych

Zanim przeprowadzisz kampanię reklamową, obojętnie w jakim medium – musisz być świadomy, jak bardzo ważnym etapem podejmowania działań marketingowych jest odpowiednie przygotowanie materiałów reklamowych. Nie uruchomisz skutecznej kampanii w Google, nie spozycjonujesz swojej strony internetowej – jeśli nie będzie ona bogata w informacje, które interesują Twojego potencjalnego klienta. A ułożenie treści na Twojej stronie internetowej z kolei nie jest już takim prostym zadaniem … Musisz zacząć od tego, czy dobrze skonstruowałeś swoją markę. Czy to, co komunikujesz – jest zrozumiałe. Po tym dopiero możesz tworzyć bazę treści – oraz w wielu przypadkach reorganizować swoją firmę pod kątem pozyskiwania klientów w Internetu lub mediów tradycyjnych. Tak, gdy zaczniesz się skutecznie reklamować, Twoja organizacja prawdopodobnie ulegnie ogromnej metamorfozie. 

Po tym jak doszedłem do powyższego wniosku, podjąłem decyzję, że będę bardziej angażował się w problemy moich klientów. Będę wnikliwiej analizował biznesy, którym będę robił marketing. Porządkował wszystkie informacji w firmie tak, aby tworzyły spójną całość. Jeśli problem będzie istniał nawet na poziomie marki – wówczas zaproponuję zmianę nazwy, hasła reklamowego i logo firmy. Jeśli problem będzie dotykał prezentacji oferty, sposobu kosztorysowania usług – również będę starał się go rozwiązać. Dopiero na końcu, będę opisywał wszystkie niezbędne treści marketingowe, organizował filmy reklamowe, sesje zdjęciowe i projektował materiały reklamowe: stronę internetową, film reklamowy, materiały POS … itd. No i co najważniejsze, finalnie nie zostawię na koniec firmy samej: stworzę spójne ze wszystkimi pomysłami kampanie reklamowe, które będą lepiej sprzedawać. 

W ten sposób z usługi, którą zacząłem w tamtym czasie świadczyć w ramach “standardowych” zleceń reklamowych, powstał wspaniały produkt. Skupiłem swoje działania na planowaniu strategii marketingowych, organizacji firmy pod kątem przeprowadzenia kampanii reklamowych, itd. Tak  powstała firma konsultingowo – szkoleniowa – StrategieReklamy.pl

Strzał w 10!

Moja decyzja o zmianie kierunku działania okazał się być strzałem w 10-tkę. Na przestrzeni kilku lat, firmy z którymi rozpoczynałem współpracę osiągnęły niesamowity sukces rynkowy. O tym, w jaki sposób ewoluowało moje spojrzenie na marketing oraz w następstwie, w jaki sposób zmieniała się oferta mojej firmy, będę pisał na moim blogu. Opowiem Ci moją historię – mam nadzieję, że będzie stanowiła dla Ciebie inspirację do działań. A co dalej? Będę dodawał wpisy dotyczące zleceń marketingowych, które stale przyjmuje. Będę dzielił się swoimi przemyśleniami na temat marketingu.

Po co to robię?

Ja po prostu kocham biznes. I wydaje mi się, że marketing jest w większości branż kluczową dyscypliną, dzięki której firmy rosną. Przez 10 lat zbierałem informacje na temat tego, w jaki sposób konstruować plany marketingowe i wdrażać je w życie. Dlaczego jedne firmy są otwierane i po roku następuje ich zamknięcie, a inne istnieją na rynku dziesiątki lat. Dlaczego jedni spijają śmietankę z rynku, a inni nie potrafią wyrobić na pokrycie kosztów w firmie. Mam nadzieję, że prowadzony przeze mnie blog pomoże osiągnąć Ci sukces oraz uchroni od popełnienia wielu błędów w biznesie, które ja kiedyś popełniłem. Chcę udzielić odpowiedzi na wszystkie trapiące każdego przedsiębiorcę pytania. 

Dedykacja

Niniejszy blog dedykuję wszystkim, którzy odnajdują swoje spełnienie w biznes. Chętnie przywitam właścicieli firm – zarówno małych, jak i dużych; właścicieli agencji reklamowych – interaktywnych, pracowników działów marketingu, managerów i wszystkich innych, których interesuje marketing. I wreszcie, zapraszam do lektury wszystkich młodych ludzi, którzy chcą pracować w marketingu, dopiero szukają swojego powołania oraz tych – którzy próbowali swoich sił biznesie i z jakiegoś powodu im nie wyszło – pamiętajcie – że nie wszystko stracone! 

Zapraszam do czytania oraz komentowania treści. 

Rafał Gnatiuk

Strateg Reklamy

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze

Dołącz do naszej
Biznesowej Społeczności!

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymaj dostęp do inspirującego materiału video, aby poznać historię Piotra i jego niesamowitej strategii marketingowej.